Blog

Recent Post

[Wat je moet weten over…] Evaluatie van meertalige leerlingen

[Wat je moet weten over…] Evaluatie van meertalige leerlingen

Verloren talent Iemand die goed is in wiskunde kan toch slecht scoren op een toets, omdat hij de vraagstukken niet begrijpt. Een leerling die nog niet goed Nederlands kan, ervaart vaak moeilijkheden om zijn of haar kennis en vaardigheden ten volle te kunnen tonen. Bekijk onderstaande wiskundevraag voor het 4deleerjaar lager onderwijs uit het internationale TIMSS-onderzoek....
Overzicht bewaren dankzij het planningsbord.

Overzicht bewaren dankzij het planningsbord.

In dit filmpje ontdek je hoe je tijdens gedifferentieerd werk het overzicht kan bewaren als leerkracht   Schrijf je in op onze nieuwsbrief Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen? (function() { if (!window.mc4wp) { window.mc4wp = { listeners: [], forms : { on: function (event, callback) { window.mc4wp.listeners.push({ event...
Weg met de vakken, terug naar de leerdoelen

Weg met de vakken, terug naar de leerdoelen

Er bougeert heel wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die jonge tieners niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Differentiëren omschrijven we voor onze e-course Leren Differentiëren als: de diversiteit onder leerlingen benutten zodat nog meer leerlingen nog meer (en nog liever) leren. Zeker...
Werken met jokers

Werken met jokers

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken met jokers zorgt ervoor dat leerlingen leren kiezen, dat ze ondersteuning krijgen en dat hun zelfvertrouwen stijgt. Benieuwd hoe dat werkt? Bekijk hier de screencast:...