Recent Post

[MODERNISERING] Zelfsturing en de leerling

[MODERNISERING] Zelfsturing en de leerling

“Wie alles begrepen heeft zet zich achteraan en kan al aan de volgende opdracht beginnen”. Herkenbaar, die zin. Ook helemaal niets mis mee: verlengde instructie geven aan die leerlingen die dat nodig hebben, en leerlingen met voorsprong laten versnellen. Alleen biedt ze geen garantie op succes. In het kader van de Modernisering zetten veel scholen...
[MODERNISERING] Differentiëren zodat verschillen kleiner worden

[MODERNISERING] Differentiëren zodat verschillen kleiner worden

Veel nieuwe leerplannen voor de eerste graad sturen expliciet aan op differentiatie. Bij bepaalde eindtermen of leerplandoelen staan didactische wenken die aansturen op het inspelen op verschillen tussen je leerlingen. Over differentiatie heersen wel wat misverstanden. Eén daarvan is dat het zou betekenen dat je leerlingen steeds op verschillende niveaus laat werken. Dat is slechts...
Geef de leerlingen meer eigenaarschap!

Geef de leerlingen meer eigenaarschap!

Er woeden allerlei discussies in onderwijsland. Maar wat is volgens mij hét thema om op in te zetten? Eigenaarschap van leerlingen! Leerkrachten hebben geleerd dat ze oplossingen moeten zoeken voor kinderen die een probleem tegenkomen. Ze voelen zich verantwoordelijk om onmiddellijk te reageren en zelf een oplossing aan te geven. Leerlingen leren echter veel duurzamer…

[Modernisering] De Taxonomie van Bloom

[Modernisering] De Taxonomie van Bloom

In het kader van de modernisering van het onderwijs zoomen we graag in op enkele nuttige principes. We bijten de spits af met de Taxonomie van Bloom. De Taxonomie is helemaal terug van nooit helemaal weggeweest. Ze ligt ook aan de basis van de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Maar...
Wat is gedifferentieerd evalueren?

Wat is gedifferentieerd evalueren?

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. https://www.youtube.com/watch?v=WaaFnKH29mA&feature=youtu.be Hieronder lees je enkele voorbeelden die dit concreet maken. Maar eerst dit: om gedifferentieerd evalueren goed te kunnen plaatsen, helpen deze vijf inzichten. Formatief en summatief evalueren, dat zegt iets over de functie van evaluatie. Evalueren is meer dan...

Aanbod differentiatie/didactiek

Met Schoolmakers zetten we graag in op gedifferentieerd lesgeven en we begeleiden dan ook heel wat scholen, leerkrachten en directies hierin. Ook interesse?Ontdek hier ons open aanbod. Liever leren op eigen tempo? Abonneer je nu om de e-course Leren Differentiëren! Zoek je een aanbod op maat? Contacteer ons op info@lerendifferentieren.be SchoolSmaker Gedifferentieerd evalueren Begin februari 2019 lanceren we...