Blog

Recent Post

Werken met jokers

Werken met jokers

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken met jokers zorgt ervoor dat leerlingen leren kiezen, dat ze ondersteuning krijgen en dat hun zelfvertrouwen stijgt. Benieuwd hoe dat werkt? Bekijk hier de screencast:...
Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichtenlaten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je de werkvorm in de vingers hebt, kan je hem erg makkelijk doelgericht inzetten in je les. Zo zorg je ervoor dat leerlingen informatie ophalen uit hun geheugen. Eerder dan zelf alles...
Jouw rapport is het mijne niet

Jouw rapport is het mijne niet

Ik fietste zelf met het grootste gemak door het secundair. Ik ben daar niet fier op, maar meer dan één uur studeren vond ik al veel. Tot op het einde van de rit wist ik perfect wat ik moest doen om goed te scoren: memoriseren, reproduceren, beetje creatief zijn maar niet teveel. Resultaat: altijd meer...
Heeft iedereen het begrepen?

Heeft iedereen het begrepen?

Heeft iedereen het begrepen? Het is een vraag die iedere lesgever wel eens stelt. Doorgaans levert die vraag ons niet veel op. Zelden kom je zo te weten wat leerlingen of studenten onder de knie hebben en wat (nog) niet. Laat staan dat ze door die vraag inzicht krijgen in hun eigen leerproces. Vandaar het...
Het M-decreet in Ghana en Thailand

Het M-decreet in Ghana en Thailand

Jan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Hij was klein, tenger, bij momenten bijzonder kwetsbaar en zelfs emotioneel, maar op elk moment groots in moed en dapperheid. Ik heb het over Joseph Agbenya, professor aan de Monash...
The System of the Houses

The System of the Houses

Toen ik in 2010 voor het eerst de speelplaats van Ahazaza International School in Rwanda opliep, kwam een vrolijke leraar me tegemoet. Zijn naam: Kassim. Ik zou een kleine twee maand op de school verblijven als Leraar zonder Grenzen. Het beeld dat ik me had gevormd van de school, was bepaald door de foto’s die...
Een prestigeproject voor elke leerling

Een prestigeproject voor elke leerling

Jan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen. Amie Canter geeft les in Washington. Vijf jaar geleden was ze het lesgeven beu. Leerlingenbesprekingen mondden steevast uit in de vaststelling dat leerlingen de leerdoelen niet langer bereikten en dat...
Differentiëren, moet dat echt?

Differentiëren, moet dat echt?

Zelfs de bevlogen leerkracht die vanuit een diepe passie een half uur aan het woord is voor een grote groep leerlingen, kan op dat moment volop aan het differentiëren zijn. Vaak roept het woord “differentiatie” het doembeeld op van een klas waarin elke leerling aan zijn of haar individuele opdracht werkt. Dat is een bijzonder...
IQ-testen en inclusie

IQ-testen en inclusie

Er is al veel geschreven over de uitspraken van Koen Daniëls over het afnemen van de IQ-testen bij leerlingen. Graag had ik, na het lezen van vele artikels en commentaren en na het bekijken van de beelden vanuit het parlement, even enkele gedachten op een rijtje gezet. (Af en toe reflecteer ik bij een quote over...