Single Post

[Q&A Leren differentiëren] Hoe krijg ik leerlingen stil na actief gedifferentieerd werken?

Ik doe heel actieve werkvormen waarbij leerlingen door elkaar lopen. Zo kunnen ze bewegen en van elkaar leren. Hoe krijg ik hen terug stil?

We geven graag vier tips mee om hiermee om te gaan.

  1. Bereid je instructie heel goed voor. Een goed voorbereide instructie zorgt voor weinig ruis over die instructie. En hoe minder ruis, hoe minder lawaai je ook effectief zal hebben. Geef tijdens je instructie ook je verwachtingen op het vlak van gedrag mee: wat wil ik je zien doen, wat wil ik je horen zeggen?
  2. Werk met een duidelijk signaal als stilteteken. Bij het coöperatief leren leerde ik dat het hand opsteken een heel simpel signaal kan zijn. Ook hier: geef aan wat je dan verwacht: stop met werken, maak het stil, doe mee. Zoek een signaal waarmee je het geroezemoes niet moet overstemmen én dat bij jou past. Zo kan het hand opsteken goed werken voor het lager onderwijs, maar kan het minder gepast zijn voor het secundair onderwijs. Niets zo ineffectief als een regel die je zelf niet (graag) toepast.
  3. Train. Jouw leerlingen hun brein is nog niet ‘af’. Neurologisch gezien valt het te verklaren dat ze instructies niet goed opvolgen, consequenties niet zien, zich nog niet goed kunnen verplaatsen, … Dat is oké, en tegelijk is het geen excuus om bij de pakken te blijven zitten. Het is vooral een uitnodiging aan ons, volwassenen, om te herhalen, geduldig en inventief te zijn.
  4. Maak bewust en verantwoordelijk. Laat ze een deel van de verantwoordelijkheid dragen. Bijvoorbeeld:
    1. Werk met een geluidsmeter of met stemvolumes (denkstem, duostem, teamstem, klasstem). Zo maak je leerlingen beetje bij beetje deel van het geluidsmanagement in je klas.
    2. Laat leerlingen mee de gevolgen dragen voor de tijdswinst of het tijdverlies om het stil te maken. Hou het positief: hoe sneller stil, hoe groter de klassikale beloning.
    3. Leg het voor: leg het actieve werk stil of vraag achteraf om het geluidsniveau te scoren op een schaal van 0 tot 4. Vraag hen hoe het in deel 2 of volgende keer beter kan. Wat jij kan doen, wat zij gaan doen.

In het boek en dit artikel van Gilberte Verbeeck kan je hierover nog meer informatie vinden. Ook in onze e-course gaan we hier dieper op in. Klik hier om daarover meer te ontdekken.

No comments yet! You be the first to comment.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × 4 =