Single Post

Werken met jokers

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.

Werken met jokers zorgt ervoor dat leerlingen leren kiezen, dat ze ondersteuning krijgen en dat hun zelfvertrouwen stijgt.

Benieuwd hoe dat werkt?

Bekijk hier de screencast:

 

Op zoek naar meer voorbeelden om te differentiëren? Surf naar www.lerendifferentieren.be.
Heb je vragen? Of deel je graag jouw toepassing van deze structuur? Mail saskia@schoolmakers.be.

Saskia Vandeputte
saskia@schoolmakers.be

separator

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Comments

  • Lies Van Doren
    March 5, 2018

    Heel fijn idee is dit! Ik pas dit toe in de lerarenopleiding, waar de studenten een hoofdstuk mogen laten wegvallen binnen een opleidingsonderdeel. Het was even nadenken welke hoofdstukken daarvoor in aanmerking kwamen en waarom, maar eens ik dit gevisualeerd had was het makkelijk. De studenten kiezen zo hun eigen invalshoek. Wordt door hen erg geapprecieerd en werkt motiverend.

    • Saskia Vandeputte
      March 21, 2018

      Knap voorbeeld, Lies! Bedankt om het te delen.
      ‘Jokers’ zijn op veel manieren in te zetten, da’s duidelijk. Het basisprincipe blijft altijd hetzelfde: leerlingen ten dele de vrijheid geven om zelf te kiezen waarop ze focussen, welke hulp ze inschakelen, waarin ze willen uitblinken, ….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − 12 =